Opstarten na de vakantie, hoe doe je dat?
29 augustus 2016 

Opstarten na de vakantie, hoe doe je dat?

Langzaam begint Nederland weer op te starten met het dagelijkse werkritme. Maar hoe start je nu goed op? Onderstaand geven we je 5 korte voor de hand liggende tips die je kunnen helpen.

1) Zorg voor een goed gevoel
Begin met activiteiten die je een goed gevoel geven. Dit zijn klussen die je leuk vindt. Door hier mee bezig te zijn, gaat je brein associaties maken waardoor je makkelijker in je werkritme komt. De goede gevoelens produceren energie waardoor de (interne) motor lekker kan opwarmen. Vergeet dus heel even wat prioriteit heeft. Pak dit later op zodra je vanuit een goed gevoel weer in je werk zit.

2) Start met makkelijke taken
Ga niet direct aan de slag met taken die lastig, vermoeiend en veel verantwoordelijkheden vragen. Door te starten met makkelijke taken kun je er weer inkomen. Vergelijk het met een hardloper. Deze start rustig om dan zijn ritme en versnelling te vinden.

3) Heb overzicht
Het werk zal ook in jouw vakantie gewoon zijn doorgegaan waardoor zaken zich hebben opgestapeld. Zodra je die allemaal tegelijkertijd op je afkrijgt, kan het teveel worden. Zorg daarom voor spreiding en maak een overzicht. Dit kan een mindmap zijn of bijvoorbeeld een timetable waarin je aangeeft wanneer de deadline is voor bepaalde taken.

4) Ga niet direct in de overdrive
Ook hier geldt de metafoor van de hardloper. Zodra deze te snel start, kan hij zichzelf opblazen waardoor hij vecht tegen zichzelf. Ga daarom niet te snel van start. Bouw het rustig op. Geef je lichaam en geest de tijd om te wennen aan de nieuwe omstandigheden. Ben je daarom goed bewust in welke versnelling je bezig bent en waar je grenzen liggen. Vergelijk het maar met een versnellingsbak van een auto. Je kunt de versnelling niet direct in de 6 zetten, want dan rijdt de auto niet vooruit. Je bouwt rustig op van 1 naar 2 en je weet waar de grens ligt zodat je weet wanneer je moet schakelen naar de volgende versnelling.

5) Besteed je tijd nuttig
Het heeft vaak geen zin meer om mails te lezen die 2 of 3 weken oud zijn. Ze hebben hun urgentie verloren en als het echt belangrijk zou zijn dan krijg je wel een reminder. Houd je daarom bezig met taken die nuttig zijn op basis van de actuele stand van zaken. Een gesprek voeren met een collega om je even in 30 minuten op de hoogte te brengen, zou hieronder kunnen vallen.

We wensen je veel plezier met het opstarten van je dagelijks werkritme.

Over de schrijver
Reactie plaatsen