6 tips om makkelijker en doeltreffender voor groepen te spreken
12 juli 2016 

6 tips om makkelijker en doeltreffender voor groepen te spreken

Presenteren of spreken voor groepen is een vak apart en kan uitdagend zijn. In Engeland is het zelfs de grootste angst die mensen hebben. Voor sommige is het een tweede natuur om voor groepen te spreken en anderen hebben er een grote hekel aan. Om het je eenvoudiger te maken, geven we je hier 6 tips om makkelijker en doeltreffender voor groepen te spreken.

1) Zorg voor een juiste state of mind
Ieder mens ervaart voordat hij gaat spreken andere emoties. De een is zenuwachtig, de ander voelt zich krachtig en weer iemand anders kan zich verlamd voelen. Gezonde spanning is ok maar de emoties moeten je geen parten gaan spelen tijdens het presenteren. Zorg daarom voor een juiste state of mind. Welke gevoelens wil je hebben tijdens het presenteren. Roep deze gevoelens van te voren op door terug te gaan naar andere situaties waar je deze gevoelens reeds gehad hebt. Koppel deze gevoelens aan een beeld hoe je met deze gevoelens voor de groep staat.

Een veelgemaakte fout is dat mensen in hun hoofd repeteren wat ze allemaal gaan zeggen of hoe de groep gaat reageren. Dit haalt je uit de juiste state of mind. Focus je dus op hoe je voor de groep wilt staan. Gevoelens die helpen bij het presenteren zijn rust, beheersing, zelfvertrouwen, draagkracht.

2) Maak contact
Net als in een gewoon gesprek dien je contact te maken met de persoon tegenover je. Maar hoe maak je nu contact met meer mensen tegelijkertijd? Soms helpt het om voor je presentatie iedereen persoonlijk al de hand te hebben geschut. Dit kun je doen door aan de deur te gaan staan. Is de groep te groot, dan dien je contact vanuit het podium te maken. 

Ten eerste kun je dit doen door je voor te stellen dat je de state of mind van jezelf overbrengt op de ander. Dit klinkt misschien wat zweverig maar we nodigen je uit om het effect eens waar te nemen. Verder beginnen goede presentators met het stellen van vragen. Hierdoor kom je direct binnen in de wereld van de ander en kan de ander zich begrepen voelen. Bijvoorbeeld: “Wie van jullie heeft er wel eens momenten dat….?”Als laatste tip geven je mee om met open handen te spreken. Hiermee bedoelen we je handpalmen te laten zien. Dit geeft openheid waardoor je makkelijker verbinding maakt en als betrouwbaar wordt ervaren.

3) Zorg voor kaders
Mensen hebben kaders nodig om betekenis te geven aan de informatie die ze krijgen. Kaders scheppen duidelijkheid en laten iemand zich focussen. Het is daarom goed om achterste voren te werken. Welk resultaat wil je bij de mensen hebben aan het einde van de presentatie en start je presentatie hiermee. Dit geeft mensen houvast waar het verhaal naar toe gaat. Bijvoorbeeld: “Aan het einde van deze presentatie wil ik u een duidelijk idee hebben gegeven hoe ons product ervoor zorgt dat uw kosten verlaagd worden. U zult tijdens deze presentatie alle voordelen horen die u laten overwegen welk product het best past als oplossing voor uw probleem.”

Het voordeel hiervan is, dat als mensen even wegdromen en weer terugkomen, direct weer kunnen aanhaken omdat de informatie allemaal moet leiden naar dat doel.

4) Blijf authentiek
Probeer niet iemand anders te zijn. Mensen prikken hier direct doorheen. Mensen willen luisteren naar mensen die zich zelf laten zien wie ze zijn. Dit geeft vertrouwen en veiligheid. Laatst hoorden we een verhaal van een man die huilend voor de groep stond. Hij kon door privéomstandigheden zijn emoties niet bedwingen. Hij had een uur lang de volle aandacht van de zaal en kreeg lovende reacties.

Laat je gewoon zien zoals je bent. Ook al ben je misschien wat zenuwachtig, geef dit gewoon aan. Mensen begrijpen dit. Vaak helpt het om aan te geven hoe je je voelt. Het woord is er dan uit en daardoor ook de emotie.

Om authentiek te zijn, is het van belang dat je achter je eigen verhaal staat. Het niet geloven in je eigen verhaal of product zorgt ervoor dat je ongeloofwaardig overkomt. Mensen horen dit aan je stem en zien dit aan je lichaamshouding. Deze laatste straalt iets anders uit waardoor je verbaal en non-verbaal iets anders communiceert. Dit werkt verwarrend voor mensen.

5) Laat mensen zich op jou richten
Ondersteunend materiaal tijdens presentaties kan zeer nuttig zijn. Zeker wanneer je dingen wilt uitschrijven op een flip-over of sheets wil laten zien op een scherm. Je zult merken dat veel mensen deze materialen niet als ondersteunend gebruiken maar om een houvast te hebben. Heb je wel eens gezien dat een presentator kijkt naar zijn eigen sheets en zegt wat er op de sheets staat? Hierdoor verleg je de aandacht van jou naar het scherm. Van belang is echter dat mensen zich richten op jou. Jij bent diegene die de boodschap krachtig kan overbrengen. Zodra de mensen naar het scherm blijven kijken, ben je ze kwijt en gaan ze in hun eigen wereld (andere dingen bedenken). Zorg er daarom voor dat je mensen blijft prikkelen om de aandacht op jou te vestigen zodat je zeker weet dat je de boodschap duidelijk kunt overbrengen. Er zijn vele manieren om dit te doen. Als eerste is het van belang dat je vertrouwen in jezelf hebt.

6) Gebruik het podium
Zeker wanneer je een podium of veel loopruimte hebt, gebruik deze. Door in beweging te blijven, blijf je makkelijker in een flow. Goed hierin om te weten is dat wanneer je spreekt je stilstaat. Zeker wanneer de boodschap belangrijk is. Verder is het goed om te beseffen dat door het rondlopen, je met een deel van de zaal het contact vergroot en een ander deel verkleint. Veel presentators staan teveel aan een kant van het podium waardoor ze het contact verliezen met een deel van de zaal.

Ook is het goed om te beseffen dat het podium een soort virtuele ruimte is voor de luisteraar. Je kunt deze ruimte gebruiken om op een dieperliggend niveau iets over te brengen zonder dat de luisteraar het echt doorheeft. Zo gebruiken cabaretiers vaak plekken op het podium om je in een bepaalde emotie te krijgen. Elke plek staat voor een andere emotie en juist door op die plek te staan, willen ze je die emotie laten ervaren. Ook kun je de ruimte gebruiken om te spelen met tijd. Loop je naar rechts (voor de luisteraar links) vertel dan over het verleden. Loop je naar links, vertel dan over de toekomst. Dit heeft mede te maken dat wij in de Westerse wereld lezen van links naar rechts en daardoor van verleden naar toekomst gaan. Ben je bijvoorbeeld bezig met je laatste sales pitch en je wilt de groep een suggestie meegeven hoe goed jouw product is, doe dit dan links op het podium.

We weten dat er veel meer tips zijn als het gaat om het spreken voor groepen. We wensen je in ieder geval veel plezier met deze 6 tips.

Over de schrijver
Reactie plaatsen